افزایش قیمت نفت با آغاز درگیری ایران و اسرائیل و تاثیر آن بر سبد آرای کامالا هریس

تشدید قابل توجه درگیری‌های نظامی میان اسرائیل و ایران می‌تواند قیمت جهانی نفت و گاز را بسیار بالاتر از قیمت‌های فعلی ببرد

تشدید درگیری‌های نظامی خاورمیانه در هفته‌های اخیر باعث افزایش چشم‌گیر قیمت جهانی نفت خام شده است. نگرانی‌ها درمورد اینکه در هفته‌های مانده به انتخابات آمریکا قیمت اجناس به کجا می‌رسد نیز افزایش پیدا کرده است.

قیمت نفت تا دوشنبه پیش، در طول ۱۱ روز، حدود ۱۳ درصد افزایش یافت و سپس از سه‌شنبه کاهش پیدا کرد، زیرا بیش از یک هفته است که خبری از حمله تلافی‌جویانه اسرائیل به ایران نیست. اما تشدید مجدد درگیری‌ها میان این دو کشور، که افزایش مجدد قیمت نفت را به همراه خواهد داشت، بی‌شک بر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده نیز تاثیر بالقوه خواهد گذاشت.

کارشناسان به ای‌بی‌سی‌نیوز گفتند افزایش قیمت نفت خام معمولا قیمت بنزین را هم افزایش می‌دهد و همین امر تاثیر قابل توجهی بر نگرش عمومی مصرف‌کنندگان درمورد عملکرد اقتصادی دولت دارد. به گفته این کارشناسان، البته افزایش اخیر قیمت نفت آن‌قدر زیاد نبود تا بر روند انتخابات تاثیر بگذارد، اما افزایش بیشتر بی‌شک نظر رای‌دهندگان را دگرگون و نگاه مثبت به کامالا هریس، معاون اول بایدن و نامزد اصلی دموکرات‌ها، را تضعیف کند و این ذهنیت را به وجود می‌آورد که او در کاخ سفید اضافی است.

دنتون سینکوگرانا، تحلیلگر ارشد نفت در آژانس جهانی اطلاعات قیمت نفت، به ای‌بی‌سی‌نیوز گفت: «مردم از بنزین همچون معیاری برای سنجش اقتصاد و احساسشان درمورد مدیران استفاده می‌کنند. تغییر مختصر قیمت‌ها احتمالا باعث دگرگونی در آرا نمی‌شود، ولی مثلا اگر قیمت یک گالن نفت ۵۰ سنت افزایش یابد طبیعتا توجه مردم را جلب می‌کند.»

پس از حمله موشکی سپاه پاسداران به اسرائیل در روز سه‌شنبه هفته گذشته، تحلیلگران نفتی به ای‌بی‌سی‌نیوز گفتند که افزایش قیمت نفت ممکن است قیمت بنزین را ۱۰ تا ۱۵ سنت در هر گالن افزایش دهد. به گفته این کارشناسان، چنین میزانی از افزایش قیمت‌ها تاثیری بر نتیجه انتخابات و تغییر نگرش شهروندان درمورد اقتصاد کشور نخواهد داشت.

سینکوگرانا افزود: «من گمان نمی‌کنم که با شرایط فعلی قیمت نفت به‌شکل قابل توجهی افزایش یابد، اما این وضعیت تا وقتی برقرار است که در خاورمیانه چیزی واقعا خراب نشود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما یک کارشناس نفت دیگر در گفت‌وگو با ای‌بی‌سی‌نیوز، درمورد تاثیر افزایش شدید قیمت نفت و گاز بر کاهش محبوبیت کامالا هریس تردید کرد و گفت که مشخص نیست آیا رای‌دهندگان هریس را به‌خاطر این افزایش قیمت‌ها مقصر می‌دانند یا نه.

جان کرسنیک، استاد علوم سیاسی در دانشگاه استنفورد که بر رابطه قیمت بنزین و نگاه سیاسی شهروندان تحقیق می‌کند، افزود: «مردم در درازمدت به اقتصاد نگاه می‌کنند، نه فقط قیمت‌های ثبت‌شده در آخرین ماه پیش از انتخابات.»

همچنین افزایش جزئی در قیمت بنزین ممکن است به این دلیل که هزینه‌های پمپ بنزین‌های آمریکا در سال گذشته به میزان قابل توجهی کاهش یافته است برای مصرف‌کنندگان اهمیت چندانی نداشته باشد. قیمت سوخت در ماه‌های اخیر به‌دلیل کاهش تقاضا برای بنزین کاهش یافته است، زیرا فصل شلوغ سفرهای تابستانی جای خود را به سرمای پاییزی داده است و داده‌ها نشان می‌دهند که حالا میانگین قیمت هر گالن بنزین حدود ۱۵ درصد کمتر از قیمت یک سال پیش است.

اما با این حال تمامی تحلیل‌گران با اشاره به پیامدهای بالقوه و وخیم حمله تلافی‌جویانه اسرائیل علیه ایران، تایید می‌کنند که تشدید درگیری‌های نظامی اسرائیل و ایران می‌تواند قیمت جهانی نفت و گاز را بسیار بالاتر از قیمت‌های فعلی ببرد.

در حالی که تحریم‌ها تولید نفت ایران را در سال‌های اخیر محدود کرده است، این کشور بر عبور نفت‌کش‌ها از تنگه هرمز کنترل دارد، مسیری تجاری که حمل و نقل حدود ۱۵ درصد از عرضه جهانی نفت را تسهیل می‌کند. کارشناسان معتقدند تشدید جنگ می‌تواند تولید نفت یا حمل‌ونقل نفت ایران را از طریق تنگه هرمز محدود کند و عرضه جهانی را کاهش دهد و قیمت‌ها را بالا ببرد.

جیم بورکهارد، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا و رئیس تحقیقات بازارهای نفت و انرژی در اس‌اندپی گلوبال، به ای‌بی‌سی‌نیوز گفت: «خطر وقوع یک جنگ گسترده‌تر در خاورمیانه افزایش یافته است و این احتمال وجود دارد که اتفاقی بیفتد که به افزایش قیمت‌ها منجر شود.»

کارولا بایندر، استاد اقتصاد در دانشگاه تگزاس، نیز تایید کرد: «افزایش بیشتر قیمت نفت باعث افزایش سرسام‌آور قیمت بنزین می‌شود و اگر رای‌دهندگان دولت بایدن را به خاطر افزایش ناگهانی این هزینه‌ها مقصر بدانند، درنتیجه ممکن است به اندوخته‌های سیاسی هریس هم آسیب برسد.»